Assettracking in de zorg: minder zoeken, meer zorgtijd
Bij AMR ICT zijn we altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden op het gebied van zorgcommunicatie oplossingen. Omdat we niet over één nacht ijs gaan en met betrouwbare technologie aan de behoeften van onze klanten willen voldoen, doen we daar gedegen onderzoek naar.
Een van onze recente onderzoeken, uitgevoerd door Rick Theunissen, richtte zich op het vinden van de beste totaaloplossing voor locatiebepaling. De vraag die we hem hebben gesteld was: “Wat is de best passende oplossing in de zorg voor locatiebepaling van medewerkers, bewoners en assets (apparatuur)?”. Het gaat hier om een totaalpakket voor alarmering, valdetectie en het lokaliseren van apparatuur.
Waarom is het lokaliseren van apparatuur nodig?
Assets die gelokaliseerd kunnen worden zijn bedden, rolstoelen, infuuspompen, meetapparatuur; eigenlijk alles wat in een ziekenhuis of verzorgingshuis wordt gebruikt. Het komt regelmatig voor dat apparatuur kwijt raakt en er direct nieuwe besteld wordt. Drie weken later vindt men het vermiste apparaat terug op een andere plaats. Ook kost het zoeken naar essentiële hulpmiddelen tijd, tijd die ten koste gaat van aandacht voor de cliënt of patiënt. Asset tracking bespaart dus niet alleen kosten, maar ook tijd.
Heeft een organisatie meerdere locaties, dan is het handig om te weten dat er op de ene locatie te veel infuuspompen zijn en op de andere te weinig. Met een assettracking systeem kan dat snel en eenvoudig worden bepaald en kan apparatuur efficiënter worden ingezet.
Bij ziekenhuizen zien we assettracking daarom steeds vaker hoog op het verlanglijstje staan. Niet alleen worden daar veel mobiele “assets” gebruikt, maar is de oppervlakte waarop gezocht moet worden ook enorm groot. Ook binnen de care, waar de nadruk nu nog vooral ligt op persoonstracking, zien we dat daar de vraag naar assettracking steeds groter wordt.
Wat zijn de voordelen van locatiebepaling van medewerkers en bewoners?
Waarom zouden zorgorganisaties locatiebepaling, en daarvan afgeleid tracking, breed toepassen? AMR ICT is er van overtuigd dat deze oplossing bijdraagt aan de veiligheid van zowel bewoners als het verplegend personeel. Persoonsalarmering kan cruciaal zijn als zich een noodsituatie voordoet. Een bewoner of patiënt kan in paniek raken of een gevaarlijke situatie veroorzaken. Als de zorgverlener alarm maakt, weten de collega’s dankzij het trackingsysteem direct waar de betreffende collega is en naar welke afdeling of kamer ze toe moeten. Ook bij andere calamiteiten, zoals een ontruiming, kunnen de locaties van medewerkers en bewoners snel opgevraagd worden om te controleren of er nog iemand in het gebouw of op de afdeling is achtergebleven.
Totaaloplossing of standalone?
Uit het onderzoek is gebleken dat een compleet systeem voor alleen assettracking relatief duur is. Een alternatief is een instapklare oplossing om alleen de assets mee te lokaliseren, bijvoorbeeld tijdens verhuizingen of voor de duur van overbruggingsperiodes tussen twee locatiebepalingssystemen in.
De standalone oplossing van Kontakt.io werkt prima als alleen assettracking gewenst is. Door de relatief goedkope en laagdrempelige infrastructuur kan dit systeem ideaal ingezet worden bij instellingen die alleen assettracking willen. Deze oplossing is gebaseerd op een cloud service model; de locaties en alarmen worden opgeslagen in de cloud. Op de locatie is alleen een netwerk nodig van gateways dat de communicatie naar de cloud verzorgt. Wel dient er rekening gehouden te worden met het feit dat er (nog) geen koppelingen/integraties zijn met andere systemen zoals een VOS of MAS. En juist een geïntegreerde oplossing zien wij als een meerwaarde.
Als een zorginstelling een compleet nieuw systeem voor het tracken van medewerkers, cliënten en assets wenst, is een geïntegreerde oplossing op basis van Kadex technologie de beste keuze. Het Kadex systeem is namelijk vele malen uitgebreider dan vergelijkbare systemen. Waar het Kontakt.io systeem alleen gebruikt wordt voor assettracking kan het Kadex systeem zo goed als alles tracken. Ook is er in dit Kadex systeem meer mogelijk op het gebeid van alarmering. Zo kunnen er makkelijk extra sensoren geplaatst worden die kunnen voorzien in valdetectie, deurdetectie en uit-beddetectie. Ook kunnen er workflows gemaakt worden die een alarmeringsprocedure helemaal vastleggen. Deze workflows zijn volledig naar de behoefte van de klant, zoals de weergave van de locatie, het tijdstip en de soort melding. Met Kontakt.io wordt alleen een alarm via SMS gestuurd.
Hoe werkt het?
Uit het onderzoek blijkt dat de best passende oplossing die van Kadex is. Dit is een totaaloplossing: de locatiebepaling van medewerkers, bewoners/patiënten en assets worden gekoppeld met een medisch alarmeringssysteem.
Kadex is een beproefde oplossing waarbij een centrale server wordt ingezet. Op deze server worden alle configuraties opgeslagen en gedistribueerd naar de op locatie aanwezige infrastructuur. Kadex is aan te sluiten op medische apparatuur, wat het systeem uniek maakt. Daarmee kan de zorgmedewerker ook statusmeldingen ontvangen van bijvoorbeeld een zuurstofpomp.
Op locatie worden locators geïnstalleerd, in de gang en op de kamers. Personen dragen een alarmhorloge, halsalarm of polssensor. De assets, belangrijke apparatuur en objecten, worden voorzien van een tracker. Deze tracker geeft een signaal af naar de locators in de omgeving.
In beide oplossingen wordt IQ Messenger gebruikt voor de kritische communicatie (meldingen en alarmeringen) naar de gebruiker toe. Op dit moment kunnen gebruikers alleen nog alarmen en locaties van personen ontvangen. Echter, er wordt gewerkt aan een optie om binnen IQ Messenger de locatie van assets op te zoeken. Zowel voor de standalone oplossing als de Kadex oplossing wordt dit nu in een aparte portal gedaan.
Heeft u vragen over locatiebepaling en assettracking? Wij vertellen u graag meer!