Hoe slim gebruik van bestaande oplossingen leidt tot vermindering van eenzaamheid, efficiëntere zorg en meer aandacht voor de mens.
Dat technologie meer is dan enen, nullen, machines en apparaten weten we bij AMR ICT al een tijdje. Sterker nog, ons team werkt voortdurend aan oplossingen waarin de mens centraal staat. We hebben dan ook niet voor niets passie voor het vak en hart voor de mens.
Tijdens ons werk komen we op locaties waar eenzaamheid echt een probleem is. Het speelt al jaren en het neemt toe. In verpleegtehuizen, gehandicaptenzorg en andere zorginstellingen. Maarten Amkreutz heeft vorig jaar een lezing gegeven aan studenten HBO ICT van Zuyd Hogeschool over technologie als medicijn tegen eenzaamheid.
“Wij vinden het belangrijk dat de jongere generatie zich bewust is van het feit dat eenzaamheid echt een maatschappelijk probleem is. Het komt vaker voor dan we denken. Met technologie lossen we dat gevoel niet volledig op. Wel dragen we bij aan het verminderen ervan, door oplossingen te ontwikkelen waarbij mensen in contact en verbinding blijven met de buitenwereld.“, zegt Maarten Amkreutz.
Vaak maken wij gebruik van oplossingen die reeds in de markt aanwezig zijn en slimmer ingezet kunnen worden. Denk hierbij aan een smartwatch voorzien van een ‘app’ waarmee eenvoudig familie en/of mantelzorg gealarmeerd kan worden tijdens een hachelijke situatie. Na één druk op de ‘virtuele of fysieke’ knop wordt de locatie verstuurd en kan er direct een (telefoon) gesprek gevoerd worden.
Een andere oplossing die wij vaker inzetten, met name in een intramurale setting, betreft een tablet om te kunnen beeldbellen en chatten met familie en/of mantelzorg. Contact met kinderen, kleinkinderen, familie en vrienden, dat blijft een van de belangrijkste manieren om eenzaamheid tegen te gaan. Zeker op momenten dat er geen bezoek mogelijk is, om wat voor reden dan ook.
De tablet maakt daarnaast ook gewoon onderdeel uit van het verpleegoproepsysteem. Met één druk op de rode knop kan een zorgverlener gealarmeerd worden en er direct een gesprek gevoerd worden.
Deze zelfde tablet wordt ook gebruikt als intercom, hiermee verleent de bewoner zelfstandig toegang tot zijn of haar woning.
De mens achter de cliënt, die is natuurlijk net zo belangrijk. Daarom betrekken we ook de zorgmedewerkers bij het ontwikkelen van de oplossing. Wat hebben zij nodig om de juiste en beste zorg te kunnen verlenen? Hoe kunnen we hun ontzorgen en efficiënter laten werken zodat er meer aandacht is voor de patiënt ėn de mens. Een van die oplossingen is de integratie van het ECD (elektronisch cliënten dossier) op de tablet zodat de zorgverlener direct zijn administratie kan bijwerken op de kamer van de cliënt.
Samenwerken aan krachtige oplossingen, samenwerken aan het verbeteren van zorgcommunicatietechnologie. Dat is waar we het voor doen.