Een betrouwbaar alarmeringssysteem voor zorg die geen seconde mag wachten

In het Prinses Máxima Centrum draait alles om één missie: ieder kind met kanker genezen met een optimale kwaliteit van leven. Het is een omgeving waar iedere seconde telt, waar zorgprofessionals volledig moeten kunnen vertrouwen op hun kennis, hun team én de systemen die hen ondersteunen. Sinds de opening in 2018 werkt het centrum aan het continu verbeteren van de medische alarmering, een cruciaal onderdeel in het faciliteren van veilige en efficiënte zorg. We spraken Wieke van Vuuren, biomedisch technoloog en verantwoordelijk voor alle medische alarmering, over deze ontwikkeling en de samenwerking met AMR ICT.

 

Een jonge organisatie met een grote missie

Het Prinses Máxima Centrum is geen gewoon ziekenhuis, maar een onderzoeksziekenhuis. Alle kinderen met kanker in Nederland worden hier behandeld. Daarmee is het Prinses Máxima Centrum het grootste kinderkankercentrum van Europa.

De missie is dus helder: Ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven.

Hoewel ICT en medische alarmering niet direct verbonden lijken met de zorg zelf, spelen ze wel een grote rol in het ontlasten van zorgverleners. Wieke legt uit:
“Alles wat wij doen rondom ICT en alarmering is ondersteunend, zodat verpleegkundigen en artsen zich volledig kunnen richten op het kind en het gezin.”

 

Het zoeken naar een werkbaar en betrouwbaar alarmeringssysteem

Toen het centrum in 2018 opende, werkte de zorg met verschillende apparaten en systemen door elkaar. Verpleegkundigen liepen rond met meerdere telefoons en piepers, wat inefficiënt was en fouten in de hand kon werken. Tijdens een post-masteropleiding ontwikkelde Wieke in 2020 een nieuw ontwerp voor een geïntegreerd alarmeringssysteem.

Dat ontwerp werd de basis voor de huidige oplossing, waarin één centraal systeem alle signalen bundelt en doorstuurt. Voor de realisatie hiervan werd gekozen voor het werken met IQ Messenger, waarbij AMR ICT werd ingeschakeld voor de uitrol en het beheer.

“Het draait inmiddels al een paar jaar naar tevredenheid”, vertelt Wieke. “We hebben nu een systeem dat werkbaar is voor de zorg, overzicht geeft en beter aansluit bij de manier waarop wij onze zorg organiseren.”

 

Samenwerken in een kritische zorgomgeving

AMR ICT werd via een inkooptraject geselecteerd. Wat opviel, was hun toegankelijkheid en flexibiliteit. “Er zijn leveranciers die heel erg achter muren verscholen zitten, maar dat ervaar ik bij AMR ICT niet. Het zijn aardige, betrokken mensen die goed bereikbaar zijn. Zeker in de projectfase viel dat op.”

AMR ICT beheert inmiddels de volledige IQ-omgeving en de bijbehorende telefoons. Omdat de alarmering zorgkritisch is, is vertrouwen essentieel. Wieke ervaart dat de ondersteuning meestal soepel verloopt, al blijven er soms afhankelijkheden met andere partijen bestaan.
“Als iets langer duurt, ligt dat niet altijd aan AMR ICT. Het is soms de complexiteit van de techniek of afhankelijkheid van een leverancier. Maar ze leggen altijd goed uit wat er speelt en dat helpt enorm.”

 

Vooruitkijken: naar één mobiele werkplek

Binnen het centrum wordt gewerkt aan de volgende stap: één mobiele werkplek voor zorgverleners. Een device waarmee ze kunnen bellen, medische alarmeringen ontvangen en toegang hebben tot andere essentiële systemen.

Dat project staat nog aan de start, maar Wieke verwacht dat AMR ICT hier mogelijk ook een rol in kan spelen. “Ik weet inmiddels wat AMR ICT kan en benoem dat ook als dat relevant is. Als we straks verder groeien in onze mobiele werkplek, zal expertise van partijen zoals AMR ICT nodig zijn.”

 

Een tip voor organisaties: houd zelf de regie

Tot slot deelt Wieke een belangrijke les die ze andere ziekenhuizen en zorginstellingen wil meegeven: “Laat een leverancier je niet volledig ontzorgen. Zij kennen jouw organisatie niet zo goed als jijzelf. Het werkt het beste als de organisatie zelf de regie houdt, en de leverancier adviseert op basis van expertise en ervaring.”

Volgens haar draait een succesvolle samenwerking vooral om duidelijkheid en verwachtingsmanagement. “Als je open bent over wie wat doet en welke kennis nodig is, dan kun je samen bouwen aan een oplossing die echt werkt.”

Meer weten over het Prinses Maxima Centrum? Ga dan naar https://www.prinsesmaximacentrum.nl/nl

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp
X

VERGELIJKBARE BLOGS