Voor Mathieu van Engen, Manager I&I bij de Waalboog, is werken in de ouderenzorg een zeer bewuste keuze. Na eerdere functies bij Radboudumc en VGZ ervaart hij bij de Waalboog dat je veel dichter op de zorg zit. “Je ziet meteen waarvoor je het doet. Als je naar huis fietst en je ziet de bewoners buiten hun woning zitten, dan komt het heel dichtbij. Je voelt je heel betrokken bij datgene waarvoor je het doet: enerzijds de bewoner en anderzijds de zorgverlener die zijn of haar werk zo goed mogelijk moet kunnen doen.”
De Waalboog biedt ondersteuning aan mensen met complexe ouderdomsproblemen. Met rond de 600 woonzorgplekken, zes locaties en zo’n 1800 medewerkers is het een organisatie waar wonen, zorg, behandeling en begeleiding naadloos samenkomen. Het nieuwe motto vat dat mooi samen: “Zorg voor wie je bent.”
Op zoek naar een partner die begrijpt waarom je het doet
Toen de Waalboog op zoek ging naar een nieuwe ICT-partner, was de onderliggende wens helder: een partij vinden die de zorg écht begrijpt. Mathieu zegt daarover: “Wij waren op zoek naar een partner waarbij we ook het idee hadden dat het een partner van ons is. Tuurlijk moet er geld verdiend worden, maar het gaat ons erom dat je samen snapt waarvoor je het doet.”
De organisatie zocht een technisch sterke partij die verder kijkt dan alleen systemen – iemand die meedenkt, meegroeit en meebeweegt. De keuze viel uiteindelijk op AMR ICT in combinatie met IQ Messenger, die samen de zorgtechnologie verzorgen rond zorgoproep, alarmering en locatiebepaling.
Dat AMR ICT naar voren kwam, was geen verrassing. Mathieu kende IQ Messenger al vanuit zijn tijd bij het Radboudumc en hoorde positieve geluiden van andere zorgorganisaties en via Kadex. Dat werd bevestigd door referentiechecks: “We hebben klanten van AMR ICT benaderd om te vragen wat hun ervaringen waren. Wat gaat goed, wat kan beter? En of ze AMR ICT ook echt als partner zien. Dat gaf vertrouwen.”
Een samenwerking die past bij de schaal en cultuur van de Waalboog
Het persoonlijke karakter van de samenwerking blijkt een belangrijke succesfactor. Mathieu: “Je hebt korte lijnen. Ik kan Maarten gewoon bellen om te sparren en hij komt regelmatig langs om te peilen hoe de situatie is.”
Dat past bij de omvang van de Waalboog: ” Het is fijn als je een partij hebt die qua omvang bij je past. Met een enorm grote partij heb je toch een andere verhouding.”
Ook de manier van samenwerken sluit aan. AMR ICT kijkt verder dan alleen hun eigen techniek en denkt actief mee, bijvoorbeeld tijdens een netwerkprobleem: “Dan heb je het met Maarten erover en komen ze met goed advies. Ze kijken verder dan hun eigen systemen.”
En toen de Waalboog zelf een professionaliseringsslag maakte richting meer servicemanagement, groeide AMR ICT mee: “Ze hebben dat ook gedaan zodat het goed op elkaar aansluit. Ze hebben er nooit bij gezegd dat het door ons kwam, maar het voelde wel zo. Dat geeft een goed gevoel.”
Een enorme transitie samen doorlopen
Samen brachten ze alle locaties van de Waalboog naar één zorgtechnologieplatform. Een traject van grote omvang, waar veel bij kwam kijken. “Alle locaties zitten nu op het platform. Dat is echt een hele klus geweest, ook met alle nieuwbouwprojecten. Het is echt een megaproject geweest.”
Nu begint de volgende fase: zorgen dat de technologie volledig geïntegreerd raakt in de dagelijkse zorg. “We moeten zorgen dat technologie goed geïntegreerd wordt in de dagelijkse zorg en dat zorgpersoneel er goed mee leert werken. Sensoren worden soms nog veel aangezet, waardoor er valse meldingen zijn. We moeten dat samen naar volwassenheid brengen.”
Daarnaast kijkt Mathieu vooruit naar de kansen van AI: “Ik ben heel benieuwd wat daar mogelijk mee gaat zijn. Er zijn al oplossingen, maar deze zijn relatief kostbaar. We zijn benieuwd welke mogelijkheden er gaan komen.
Daarin verwacht hij een duidelijke rol van AMR ICT: “Dat ze proactief advies geven wanneer ze nieuwe ontwikkelingen ontdekken die voor ons van waarde kunnen zijn.”
Het belang van goed leveranciersmanagement
Mathieu benadrukt dat succes begint bij duidelijke afspraken met leveranciers: “Wat ik belangrijk vind is dat je als organisatie jouw leveranciersmanagement op orde hebt.” Dat geldt voor alle partijen, niet alleen ICT. “ICT-leveranciers zeggen bij een probleem soms: volgens mij ligt het niet aan ons. En dan blijkt het wel zo te zijn. Dus het is goed dat je vooraf afspraken maakt zodat iedereen eigenaarschap toont. Dat kost tijd en energie, maar is essentieel.”
Een wens voor het jubileum
Tot slot deelt Mathieu een boodschap voor AMR ICT, dat in 2026 haar 25-jarig jubileum viert: “Ik wens ze nog veel mooie ontwikkelingen toe en dat ze een stabiele partij mogen blijven die het verschil maakt voor de VVT.”
VERGELIJKBARE BLOGS
AMR ICT x BlueFletch: een nieuw partnership voor de toekomst
Samen vooruit: hoe tanteLouise en AMR ICT bouwen aan toekomstbestendige zorgdomotica

