Samen vooruit: hoe tanteLouise en AMR ICT bouwen aan toekomstbestendige zorgdomotica

Bij tanteLouise draait alles om één missie. Loes Preato van Reemst, Servicemanager I&A, vat het simpel samen: “Onze missie is dat wij de beste zorg willen bieden.” Met veertien verpleeghuislocaties voor uiteenlopende doelgroepen zoals mensen met een fysieke beperking, dementie of de ziekte van Parkinson,, een revalidatiecentrum, een hospice, zorgconcept VanThuisUit en specialistische thuiszorg is de ICT-omgeving cruciaal.

 

Loes stuurt een team van vijf tot zes ICT-medewerkers aan. “Alles waar ooit een stekker aan heeft gezeten valt onder ons. En dat is veel,” zegt ze lachend. Van cloud tot netwerk, van telefonie tot printing en van zorgdomotica tot alarmering. Samen ondersteunen ze ruim 2.000 medewerkers, 600 vrijwilligers en 1.150 cliënten in verpleeghuizen en 1.500 mensen in de wijk. Het is volgens Loes “ontzettend druk, maar wel lekker druk.”

TanteLouise is volgens haar een warme organisatie. “We zijn niet van de strakke lijnen, maar iedereen die hier zit, zit hier vanuit het hart. De welwillendheid en de behulpzaamheid is zo hoog. Het is een warm bad om hier te werken.”

 

Een nieuwe ICT partner voor een nieuw tijdperk

Enkele jaren geleden zocht tanteLouise naar een nieuwe leveran­cier voor zorgdomotica. De organisatie stond op het punt een innovatief nieuw zorggebouw te openen in Hoogerheide.

 

“We hadden een topgebouw voor ogen met het nieuwste van het nieuwste,” vertelt Loes. Daarom werden verschillende ICT-partijen uitgenodigd, waaronder AMR ICT.

 

Ze herinnert het zich goed: “We voelden eigenlijk meteen een klik. Vanuit alle lagen in de organisatie had iedereen hetzelfde gevoel: dit is een technische club die ons echt verder kan helpen.”

 

Het project had uitdagingen, onder andere door een al deels bestaand gebouw. Toch zag Loes iets wat haar vertrouwen gaf. “Je ziet dat daar echt goede technische koppen zitten die hun best doen. En ook aan de servicekant zie ik continu verbetering. Dat vind ik heel mooi om te zien.”

 

Een samenwerking waarin eerlijkheid centraal staat

De samenwerking met AMR ICT is open en direct. Loes is daar zelf helder over: “De servicedesk toen wij net begonnen vond ik onder de maat.” Volgens haar lag dat aan een combinatie van te weinig capaciteit en gebrek aan sociale deskundigheid. Maar de ontwikkeling die ze sindsdien ziet, is mooi om te zien: “De feedback die ik gaf is gehoord én toegepast. Je ziet echt een positieve ontwikkeling.”

 

Tegelijkertijd merkt ze dat zorgtaal soms een uitdaging is. “Als iemand uit de nachtdienst in paniek belt en zegt dat de lampjes niet goed branden, denkt een medewerker van AMR ICT misschien: lampjes? Welke lampjes? Terwijl die nachtdienst bedoelt: een lampje op de server staat op rood en daardoor werkt de telefonie niet. Daar zit nog een kleine mismatch.”

 

Maar bij complexe problemen gaat het juist heel goed. AMR ICT verzorgt de cloudoplossingen van alle apparatuur in het verpleegoproepsysteem, waaronder IQ Messenger en Kadex.

 

Wanneer het erop aankomt, ontstaat er snelle en directe samenwerking. “Laatst hadden we een probleem met een netwerkleverancier. Dan kan ik mijn contactpersoon bellen en zeggen: luister, dit ga ik niet aan de servicedesk uitleggen, kun jij meekijken? En dan doet hij dat meteen. Want hij hoort aan mij dat het menens is. Dat helpt enorm.”

 

Ze benadrukt dat dit wederzijds werkt. “Wij zijn een relatie en ik ben niet klant is koning. Als wij iets niet goed doen, moeten ze dat ook gewoon zeggen. Daar nodig ik ze juist toe uit.”

 

Technologie verder brengen, maar altijd met oog voor de bewoner

TanteLouise blijft continu zoeken naar manieren om technologie slimmer in te zetten. Het gaat daarbij echt niet altijd om radicale vernieuwingen, maar veelal om gericht verbeteren van toezicht, toegang en preventie.

 

“We zijn bijvoorbeeld bezig met AI op camera’s,” vertelt Loes. “Dat is het nog niet helemaal, maar het is wel veelbelovend.” Samen met leveranciers, waaronder AMR ICT, wordt gekeken welke nieuwe technieken aansluiten bij de visie van de organisatie: bewoners zo veilig mogelijk houden met zo min mogelijk ingrepen in hun leven.

 

In die zoektocht ziet Loes ook een rol voor AMR ICT: “Dat zij met ons meedenken, adviseren waar nodig en systemen helpen uitrollen wanneer dit relevant is.”

 

Een wens voor het jubileum

Tot slot heeft Loes met betrekking tot het jubileum een duidelijke boodschap voor AMR ICT: “Ik wens ze vooral nog een keer 25 jaar toe. Het is een fijne partner en ik wens ons samen nog een jarenlange samenwerking toe. Ik hoef er nog even niet vanaf!”

Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp
X

VERGELIJKBARE BLOGS