Kritische alarmeringen | wederzijds vertrouwen als basis

Haaglanden Medisch Centrum

Kritische alarmeringen | wederzijds vertrouwen als basis

Projectmanagement – Consultancy

“Bekijk onze huidige omgeving en doe een voorstel om die omgeving te verbeteren. Dat was onze vraag. We wilden vanaf één locatie, drie lokale clusters op afstand kunnen bedienen. Dat is gelukt. De volgende stap is er voor zorgen dat alles medisch gecertificeerd is”, vertelt Fred Peterse Coördinator Telematica van Haaglanden Medisch Centrum (HMC).

 

Alle bestaande apparatuur en systemen moesten met elkaar gekoppeld worden. Zonder een vendor lock-in. IQ Messenger was daarom een logische keuze. Zo kwam Haaglanden Medisch Centrumook bij AMR ICT uit.

Na een aanbesteding is de keuze op AMR ICT gevallen. “Het was het totaalplaatje. De presentatie sloot goed aan bij wat we wilden, hun insteek en hoe ze in de materie zaten. Ze konden ons volledig ontzorgen en het team heeft veel ervaring met IQ Messenger bij andere klanten. Bovendien benoemde ze precies de punten waar wij problemen mee hadden en hoe ze dit voor ons konden oplossen. Ze sloten naadloos aan op onze behoefte”, gaat Fred verder.

Het nieuwe systeem wordt door de hele organisatie gebruikt, op alle drie de locaties. HMC heeft gekozen voor een partij die hen op alle gebieden kon ontzorgen; verpleegoproepen, brandmeldingen, contacten, medische monitoren, ook kijken we of we CTG apparaten kunnen aansluiten. Kortom, het is de bedoeling dat alle kritische alarmeringen aangesloten worden op IQ Messenger. Alles moest gekoppeld worden, dat maakte het een interessant en complex project, voor AMR ICT is dat de core business, ervaren ze bij HMC.

Willem Bron (Telematica engineer) vult aan dat dit gepaard gaat met kostenbesparing. Vanuit één locatie en omgeving alles beheren in plaats van drie keer op pad, naar drie verschillende servers. Daarnaast bleek dat er op een locatie teveel IQ Messenger licenties waren die we niet op een andere locatie konden gebruiken. Nu kan dat wel en dat levert een kostenbesparing op.

Fred: “Het contact en de samenwerking verliep heel soepel en goed. AMR ICT is een overzichtelijke organisatie die alle ins en out kent. Zowel over IQ Messenger, netwerken en telefonie. Het oplossen van problemen maakt het dan heel eenvoudig. Je kan zien dat het hun core business is, ze weten waar ze het over hebben.“

De interne klant – de gebruikers in de verpleging – kan vertrouwen op een stabiel systeem, zonder uitval en valse alarmen. Ze ontvangen berichten op hun telefoon en contacten zijn gekoppeld. Er is een flinke consolidatieslag gemaakt en dat zal zich ook op langere termijn gaan bewijzen.

 

“AMR ICT is toekomstgericht en technisch capabel. De basis is wederzijds vertrouwen.”

 

Calamiteiten en kritische meldingen

Willem: “Ze schakelen snel, ook bij calamiteiten. AMR ICT heeft vaak sneller door dat er iets aan de hand is dan wijzelf. Dat is een hele geruststelling. We hebben er alle vertrouwen in, dat mocht er onverhoopt iets misgaan, dat het snel wordt opgelost. Ongeacht waar of hoe het probleem ontstaan is.”

“Op moment dat er een reanimatie, traumaoproep of aneurysma oproep is, is het cruciaal dat de systemen blijven draaien; het zijn immers levensbedreigende situaties. Er zitten wel handmatige back-ups achter wat natuurlijk een groot voordeel is. Ook komt er een testomgeving, daar testen we alles eerst voor we live gaan op een ander cluster. In de testomgeving kunnen we een verpleegoproep doen,  updates en vernieuwingen.”, gaat Willem verder.

Bij HMC zijn ze ook blij met de rapportagemogelijkheden en controle instellingen. Dat maakt het een transparante omgeving waar ze veel informatie uit halen zodat ze meer grip op het proces hebben. Dat leidt tot meer inzicht en dus ook tot meer efficiëntie.

In de rapportage kan men goed zien of er een alarm is gemaakt. Vervolgens naar welke devices de meldingen zijn verzonden en of de melding ook daadwerkelijk op het device is ontvangen.

Hiermee kunnen ze ook eenvoudig klachten van gebruikers achterhalen. Dat geldt ook voor meldingen van gebruikers die niet bij de betreffende groep horen, die kunnen ze dan uitsluiten.

“Als we de samenwerking in drie woorden moeten omschrijven dan zeggen we toekomstgericht, technisch capabel en wederzijds vertrouwen. Vooral dat laatste is ook erg belangrijk omdat je met kritische situaties te maken hebt.”, besluit Fred.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Toegepaste technologiën

  • IQ Messenger als MAS (Medisch Alarmerings Systeem)
  • Integratie VOS Ascom (Verpleegkundig Oproep Systeem)
  • Integratie van Philips (hartbewakings-) monitoren
  • Integratie van I/O contacten t.b.v. trauma, aneurysma, heli-landing meldingen
  • Inzet van dynamische kamertoewijzing door personeel
  • Smartphones als mobiele alarmontvanger

VERGELIJKBARE PROJECTEN