Technologie in de topklinische zorg

Spaarne Gasthuis

Technologie in de topklinische zorg

Projectmanagement – Consultancy

ICT biedt de mogelijkheid om in te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Het is echter veel meer dan een middel. “Het leidt tot een andere manier van werken,” benadrukt Bart Titulaer, klinisch fysicus bij het Spaarne Gasthuis. “Ons nieuwe Vrouw & Kind Centrum is geënt op de filosofie van gezinsgerichte zorg. Dit vraagt om een adequate inzet van technologische hulpmiddelen. AMR ICT ondersteunde ons bij de implementatie. Hierdoor hebben wij onze zorg wederom een mooie impuls gegeven, want dit is hoe moderne neonatologie en kraamzorg eruitziet.”

 

“Gezinsgerichte zorg betekent dat het gezin centraal staat,” legt hij uit. “Moeder en kind worden na de bevalling niet meer van elkaar gescheiden, maar verblijven samen op een (familie)kamer. Daarmee lever je een enorm waardevolle bijdrage aan het hechtingsproces. Dit betekende echter ook dat de centrale post niet langer rechtstreeks zicht had op de twee tegenovergelegen babyzalen en dat we dus op zoek moesten naar een alternatieve manier om dat overzicht te krijgen. Zo kwamen we terecht bij camerafabrikant Mobotix en maakten we kennis met diens partners waaronder AMR ICT.

Om een gerichte keuze te kunnen maken, zijn we met diverse bedrijven het gesprek aangegaan. Voorop stond dat het een partij moest zijn die én veel ervaring had in de zorgsectoren waar deze facetten ook spelen. Én over voldoende flexibiliteit beschikte om snel en makkelijk in te spelen op veranderende behoeftes aangezien we dit project gaandeweg samen wilden ontwikkelen.”

 

“AMR ICT heeft veel ervaring in de zorgsector, is flexibel en beschikt over een hoog dienstverleningsniveau.”

 

“En dat is gelukt,” concludeert Bart Titulaer. “AMR ICT heeft ons geholpen bij het configureren en beheren van IQ Messenger, de camera’s en mobiele telefoons. Daarnaast verrichtten ze tal van hand- en spandiensten en ondersteunden ze ons bij de implementatie en de instructie. Gedurende het gehele traject is intensief samengewerkt met onze eigen IT-afdeling, waardoor deze nu ook zelfstandig heel veel zaken kan oppakken. Daarnaast fungeert AMR ICT 24/7 als achterwacht, ook die rol vervullen ze naar volle tevredenheid. Ik heb ze op tijden gebeld dat de rest van Nederland nog lag te slapen, maar ben altijd snel en accuraat geholpen, ook als het probleem niet bij hen lag.

Natuurlijk is er altijd ruimte voor verbetering maar het dienstverleningsniveau is bovengemiddeld. Ik kijk dus tevreden terug op onze samenwerking en het eindresultaat is naar verwachting. Al heb ik de impact hiervan op het personeel onderschat. Voor hen is dit een ontzettend grote verandering. In de ‘oude’ situatie konden ze alles zelf zien en horen, nu ontvangen ze signaleringen via hun smartphone. Dat zorgt voor een continue stroom van prikkels. Het vraagt dus echt om een andere manier van werken en dat is wennen. Dat we deze stap moesten zetten, staat echter buiten kijf, want iedereen ziet tegelijkertijd ook de vele voordelen hiervan voor de patiënt. En die staat bij ons voorop.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp

Toegepaste technologiën

  • IQ Messenger als MAS (Medisch Alarmerings Systeem)
  • Integratie van Mindray (hartbewakings-) monitoren
  • Integratie van Dräger couveuses en warmtebedjes
  • Integratie van BD Alaris infuuspompen
  • Integratie met Epic EPD (HL7)
  • Integratie van Mobotix Slimme Sensoren
  • Inzet van dynamische kamertoewijzing door personeel
  • Smartphones als mobiele alarmontvanger
  • Mobotix Slimme Sensoren

VERGELIJKBARE PROJECTEN